8/21/2017

[ARTISTA ASSOCIADO] PARADIGMA de Dinis Machado




2 de setembro | PARADIGMA | Festival Arqueologias del Futuro | Buenos Aires, Argentina


“Um ritual é uma sequência de atividades que envolvem gestos, palavras e objetos, praticado num lugar isolado e de acordo com uma sequência definida.”
[Dicionário Merriam-Webster]

Em “Paradigma”, criamos um folklore DIY para corpos com identidades esbatidas, através de artefactos, narrativas, danças, rituais e músicas. Paradigma é uma dança de um exotismo de lado nenhum. Um reclamar ritualista de diferença e cidadania. Uma paisagem criada de um cadavre esquis de referências paradoxais vindas de lugares faccionais. Uma cerimónia vinda de um tempo antes da divisão entre arquiteto e construtor onde se produzem símbolos abstratos com materiais complexos e uma engenharia caseira.

Música Original de Hanna Kangassalo (SE/FI), Robert Tenevall (SE), Erik Sjölin (SE)
com vozes adicionais de Lillemor Tenevall, Kai Kangassalo, Gonçalo Ferreira, Britta Amft, Dinis Machado
Cenário, luz e figurinos Dinis Machado (SE/PT)
Consultoria Pedro Machado (BR/UK), Gonçalo Ferreira (PT), Jorge Gonçalves (DE/PT)
Produzido por Corp. (PT) e Ballet Contemporâneo do Norte (PT),
com o Produtor Associado Clair Hicks (UK)
e administração de Interim Kultur (SE)
Co-Produção Weld (Stockholm/SE), Teatro Municipal do Porto (Porto/PT), Dance4 (Nottingham / UK) and Gothenburg Dans & Teater Festival (Gothenburg/SE)
Criado em residência em Weld (Stockholm/SE), MARC (Kivik/SE), Campo Alegre Teatro Municipal (Porto/PT), Alkantara (Lisboa/PT), ​Gothenburg Dans & Teater Festival + Vitlycke Centre for Performing Art (Gothenburg/SE), Devir/Capa (Faro/PT), Dance4 + Lace Market Gallery (Nottingham/UK)
Com o apoio de Konstnärsnämnden (SE), Kulturrådet (SE), Arts Council England (UK) and DGArtes/Secretaria de Estado da Cultura (PT)
Dinis Machado é um artista associado do Ballet Contemporâneo do Norte (PT) e Weld (SE)


Iniciado em 2014 com uma regularidade anual, A - F Promove o encontro entre artistas, investigadores e públicos, e explora processos, práticas, pontos de vista e potencialidades políticas e poéticas. O seu propósito é pensar a dança contemporânea como ferramenta para a construção de conhecimento entendida como elemento fundamental para o desenvolvimento da sociedade, ciência, cultura, economia e arte.
O festival procura assumir riscos para a produção de novas práticas, dramaturgias e textos em relação com a dança contemporânea, performance e coreografia, produzindo encontros numa escala local, nacional e internacional.

O Festival foi considerado de interesse cultural pelo governo da cidade de Buenos Aires e recebeu o apoio do Ministério da cultura da Argentina, fundo MECENAZGO, IBERESCEN


2nd september | PARADIGMA | Arqueologias del Futuro Festival | Buenos Aires, Argentina

A ritual is a sequence of activities involving gestures, words, and objects, performed in a sequestered place, and performed according to set sequence. 
[Merriam-Webster Dictionary]


In Paradigm, we work on a DIY folklore for bodies with blurry identities, created through fctional artifacts, narratives, dances, rituals and songs.
Paradigm is a dance of an exoticism from nowhere. A ritual claim for diference and citizenship. A landscape created from a cadavre exquis of paradoxical references coming from the places where we were born, the places where we live, places we have never been, and most of all, from fctional places. All of them glued together with daily practice. The body, as a mechanical piece of a bigger organic body - the stage itself. This body engages in a ceremony with consequences that are never direct or evident, but it is also a fgure of labor coming from a time before the division between the architect and the bricklayer. A working body producing abstract symbols with concrete materials and a complex homemade engineering.
A body that through this practice enters a process of abstraction, attempting to escape its own anthropomorphism.
To be a human, as to be the theatrical building, disengaged of the pursuit of a (cultural) essence. 

With original music by Hanna Kangassalo (SE/FI), Robert Tenevall (SE), Erik Sjölin (SE)
additional voices by Lillemor Tenevall, Kai Kangassalo, Gonçalo Ferreira, Britta Amft Set
light and costume construction Dinis Machado (SE/PT)
Outside eyes Pedro Machado (BR/UK), Gonçalo Ferreira (PT), Jorge Gonçalves (DE/PT) 
Produced by Corp. (PT) and Ballet Contemporâneo do Norte (PT)
with the associate producer Clair Hicks (UK) and administration by Interim Kultur (SE)
With the co-production of Weld (Stockholm/SE), Teatro Municipal do Porto (Porto/PT), Dance4 (Nottingham / UK) and Gothenburg Dans & Teater Festival (Gothenburg/SE)
Created in residency at Weld (Stockholm/SE), MARC (Kivik/SE), Campo Alegre Teatro Municipal (Porto/PT), Alkantara (Lisboa/PT), Gothenburg Dans & Teater Festival + Vitlycke Centre for Performing Art (Gothenburg/SE), Devir/Capa (Faro/PT), Dance4 + Lace Market Gallery (Nottingham/UK)
With the support of Konstnärsnämnden (SE), Kulturrådet (SE), Arts Council England (UK) and DGArtes/Secretaria de Estado da Cultura (PT)
Dinis Machado is an associated artist of Ballet Contemporâneo do Norte (PT) and Weld (SE) 


Started in 2014 with an annual regularity, A - F Promotes the encounter between artists, researchers and audiences, and explores processes, practices, points of view and political and poetic potentialities. Its purpose is to think of contemporary dance as a tool for building knowledge understood as a fundamental element for the development of society, science, culture, economics and art. The festival seeks to take risks for the production of new practices, dramaturgies and texts relating to contemporary dance, performance and choreography, producing encounters on a local, national and international scale. The Festival was considered of cultural interest by the government of Buenos Aires and received the support of the Ministry of Culture of Argentina, Fondo MECENAZGO, IBERESCEN