7/04/2017

RESIDÊNCIA ARTÍSTICA | E U R O D A N C E de Rogério Nuno Costa












24 a 29 de julho
residência artística, mala voadora Porto

6 e 7 de outubro
21h e 19h, respetivamente, Boxnova do Centro Cultural de Belém


“Europe was created by History (then Art). America was created by Philosophy (then Art). Economy (now Art) is creating the Rest of the World.”
— in No Limit [21st Century], a song by Too LimitedTM

E U R O D A N C E é uma hecatombe geopolítica e tecno-emocional, um counting down a 190 beats-per- minute em direção ao Fim do Mundo, uma bad trip a bordo de um rave’ião Hamburgo/Ibiza com escala elíptica no Pará e aterragem de emergência para combustível em Luanda, uma droga psicotrópica também conhecida por AzeitegeistTM.
E U R O D A N C E é um documentário pós-apocalíptico produzido pelo Departamento de Escatologia Vintage do Centro de Estudos Pré-Humanos do Novo Mundo e estuda a última década do Antigo Regime, quando o Mundo ainda se escrevia com letra grande, não existia qualquer diferença epistemológica entre Arte e Desporto, e os artistas eram todos backup dancers de uma banda cósmica universal. E U R O D A N C E dança em EuropeuTM, mas traz legendas em NovilínguaTM. Rouba lyrics às profecias xamânicas de Slavoj Žižek e à filosofia alter-dogmática de Dr. Phil, os primeiros cyborgs da História; rouba beats à ética pré-apocalíptica do movimento mashup e à moral anti-social do tecnobrega; e rouba artworks à estética proto-post-pop dos Jogos sem Fronteiras e à ética re-re-realista da cerimónia de abertura dos Jogos Olímpicos de Pequim. E U R O D A N C E é tecnotrónico, é clubístico, é pastilhado, é megalo-colonialista, é etno-musical, é bubblegum pop, é happy hardcore, é chipmunk, é autotune, é playback, é rave’ioli em lata, é vengaboys, é bota gel, é pisang ambon, é electropimba, é technochunga, é carrinhos de choque-em-cadeia, é aeróbica trance- génica, é fitness progressivo, é body pump-up the jam, é macarena, é di-rirá-rá-rá, é contemporary rococó. E U R O D A N C E regressa a todos os pesadelos fin-de-siècle, porque ambiciona uma correção retroativa da Realidade: o Mundo acabou MESMO na noite de 31 de Dezembro de 1999, quando os computadores deixaram de reconhecer a linguagem binária e o mundo (em letra pequena) colapsou. E U R O D A N C E é por isso uma festa meteórica, em homenagem a todos os que (ainda) não morreram. Uma viagem de volta aos anos 90; uma viagem de volta ao PresenteTM.
Rogério Nuno Costa © 2014

E U R O D A N C E é o estudo coreográfico para um espetáculo de teatro musical chamado €TRASH. Cinco bailarinos são o grupo de “backup dancers” de uma banda techno invisível, trazendo para a linha da frente aquilo que por norma é apenas decorativo, paisagístico, subsidiário. O corpo de baile é agora o protagonista. Ou sobre a tensão/confusão dialética entre Arte e Desporto.

Direção, Coreografia, Texto: Rogério Nuno Costa
Bailarinos: Dinis Machado, Luís André Sá, André Santos, Mariana Tengner Barros e Susana Otero
Assistência de Direção: Joclécio Azevedo
Desenho de Luz: Daniel Oliveira
Artwork: Diogo Mendes
Figurinos: Jordann Santos 
Cartaz: Diogo Mendes
Remix & Cover: Jonny Kadaver feat. Too Limited™ [Mariana Tengner Barros & Rogério Nuno Costa]
Produção: Ballet Contemporâneo do Norte
Agradecimentos: Teatro Municipal do Porto – Rivoli, Sonoscopia, Álvaro Campo, mala voadora.porto, A22, Miguel Loff Barreto, ESMAE, TeCA 

Ballet Contemporâneo do Norte é uma estrutura financiada pelo Governo de Portugal/Secretaria de Estado da Cultura (Direção-Geral das Artes) e apoiada pela Câmara Municipal de Santa Maria da Feira.



from 24th to 29th july
artistic residency at mala voadora Porto

6th and 7th october
21pm and 19pm, respectively, at Centro Cultural de Belém

“Europe was created by History (then Art). America was created by Philosophy (then Art). Economy (now Art) is creating the Rest of the World.”
— in No Limit [21st Century], a song by Too LimitedTM


E U R O D A N C E is a geopolitical and techno-emotional hecatomb, a 190 beats-per-minute countdown to the End Of The World, a bad trip inside a rave-flight Hamburg/Ibiza with an elliptic stopover in Pará and an emergency landing for fuel in Luanda, a psychotropic drug also known as Azeitegeist™ [the cheeziness state of the arts]. E U R O D A N C E is a post-apocalyptical documentary produced by the Department of Vintage Scatology at the Pre-Human Cultural Studies Institute of the New World, researching in the last decade of the Ancien Régime, when the World was written in capital letters and there was no epistemological difference between Art and Sports; all artists were backup dancers of a universal cosmic music band. E U R O D A N C E dances in European™, with Novilingua™ subtitles. It steals its lyrics from Slavoj Žižek shamanic prophecies and from Dr. Phil’s alterdogmatic philosophy (the first cyborgs in History); it steals beats from the pre-apocalyptical ethics behind the mashup movement, and from the anti-social morals behind tecnobrega movement; and it steals artworks from the proto-post-pop aesth(ethics) behind Jeux Sans Frontières, and from the re-re-realist ethics behind the opening ceremony of the Peking Olympics. E U R O D A N C E is technotronic, is clubby, is high, is megalo-colonialist, is etno-musical, is bubblegum pop, is happy hardcore, is chipmunk, is autotune, is playback, is canned rave’ioli, is vengaboys, is hairdo’s and hairdon’ts, is pisang ambom, is electroschlager, is technocheezy, is bumper cars, is trance’genic aerobics, is progressive fitness, is body-pump-up-the-jam, is macarena, is dee-dee-na-na-na, is contemporary rococo. E U R O D A N C E goes back to all fin-de-siècle nightmares, because it ambitions a retroactive correction of Reality: the World did really end in the night of the 31st December 1999, when computers weren’t able to recognize the binary language anymore, and the world (small printed!) collapsed. Therefore, E U R O D A N C E is a meteoric party, a tribute to all those who haven’t died (yet). A journey back to the 90s; a journey back to the Present™.

E U R O D A N C E is the choreographic study for a musical theater show called €TRASH. Five dancers are the "backup dancers" group of an invisible techno band, bringing to the forefront what is usually only decorative, landscaping, subsidiary. The dance body is now the protagonist. Or about the tension / dialectical confusion between Art and Sport.

Direction, Choreography, Text: Rogério Nuno Costa
Dancers: Dinis Machado, Luís André Sá, André Santos, Mariana Tengner Barros, Susana Otero
Direction Assistance: Joclécio Azevedo
Light Design: Daniel Oliveira
Costumes: Jordann Santos
Artwork: Diogo Mendes
Remix & Cover: Jonny Kadaver feat. Too Limited™ [Mariana Tengner Barros & Rogério Nuno Costa]
Production: Ballet Contemporâneo do Norte
Support: Sonoscopia, Mala Voadora, A22, Xana Novais, Teatro Municipal do Porto – Rivoli, Sonoscopia, Álvaro Campo, Miguel Loff Barreto, ESMAE, TeCA, Ana Carvalho, Pedro Barreiro


Ballet Contemporâneo do Norte has the financial support of Government of Portugal / Secretary of State of Culture and City Hall Presidency of Santa Maria da Feira.