3/07/2018

UNIVERSIDADE | YLIOPISTO (2015/20) um serviço meta-educativo de Rogério Nuno Costa



UNIVERSIDADE | YLIOPISTO (2015/20)
um serviço meta-educativo de Rogério Nuno Costa

A ACADEMIA ENQUANTO PERFORMANCE (laboratório experimental + publicação), Aalto University School of Arts, Design and Architecture (Espoo, Finlândia), Março 2018, dirigido por Rogério Nuno Costa em colaboração com um grupo internacional de artistas, investigadores e pedagogos atualmente a trabalhar no programa Visual Cultures, Curating and Contemporary Art.






  


UNIVERSIDADE | YLIOPISTO é um projecto duracional de Rogério Nuno Costa para a criação de uma universidade virtual, trans-nacional e trans-artística. Uma escola para ensinar a anular a arte através da Arte (ou vice-versa). Um laboratório de experiências Pop. Uma masterclass intitulada "A preguiça como novo avant-garde". Um workshop intensivo de Kopimismo. Um magazine cooltural. E um partido político demagógico, finlandizado e profil(árctico) a financiar o empreendimento.


“(...) num sentido muito literal, a universidade kantiana é uma instituição ficcional. A razão só pode ser instituída se a instituição permanecer uma ficção, se funcionar apenas ‘como se’ não fosse uma instituição. Se a instituição se torna real, a razão afasta-se.” [Bill Readings, A Universidade em Ruínas, Angelus Novus, p. 68]

O projecto propõe a construção de uma plataforma colaborativa de pensamento interdisciplinar ao longo de 5 anos “letivos”, operando, virtual e fisicamente, entre dois extremos da Europa: Portugal e Finlândia. Grupos de trabalho fluidos (e nómadas) encontrar-se-ão em espaços temporários com o objectivo de elaborar uma proposta híbrida de ensino artístico alicerçado em metodologias “não-artísticas”: como chegar à Arte sem ser através da arte? Uma universidade meta-referencial que oferece um só programa — o dos “estudos universitários” —, num diálogo rizomático e taxonómico entre todas as Artes e todas as Ciências, e num sistema discursivo não-hierárquico e pós-capitalista. Para tal, ensaiar-se-ão novos paradigmas educacionais, experimentar-se-ão novos modos de subjectivação e de partilha de conhecimento, antever-se-ão novos modelos éticos (logo, estéticos) na relação “mestre/aprendiz”, reciclar-se-ão pressupostos que estiveram na origem da missão universitária ocidental e que a (pós-)modernidade, quantitativamente empreendedora e empresarial (ensino enquanto produto, aluno enquanto cliente), terá feito extinguir.

Após a realização de um proto-laboratório em Bucareste em Julho de 2015, em colaboração com o projecto E-motional | rethinking dance, o Ano Um (2016/17) arrancou oficialmente em Outubro de 2016 na School of Arts, Design and Architecture da Aalto University (Helsínquia), num diálogo simbiótico com o programa Visual Cultures, Curating and Contemporary Art. O sub-programa “A Academia enquanto Performance”, que deu início ao Ano Dois (2017/18) na Porta33 (Funchal) em Novembro de 2017, continua agora na Finlândia. Chegará ao Porto (mala voadora) em Maio, no contexto do projecto “Recurso”, uma iniciativa da Estrutura.

MAIS INFORMAÇÃO:



UNIVERSITY | YLIOPISTO (2015/20)
a meta-educational service by Rogério Nuno Costa

UNIVERSITY | YLIOPISTO is a durational meta-project for a virtual, trans-national and trans-artistic multiversity. A school where we can learn how to annul Art by the means of art itself. A laboratory to test Pop as the ultimate cultural appropriation. A masterclass titled "Laziness as the new avantgarde". An intensive workshop about Kopimism. A cooltural magazine. And a very demagogic, finlandized and prophyl(arctic) political party.

Next Activites:
THE ACADEMY AS PERFORMANCE (experimental lab + publication), Aalto University School of Arts, Design and Architecture (Espoo, Finland), March 2018, directed by Rogério Nuno Costa in collaboration with a group of artists, researchers and educators currently working in the program Visual Cultures, Curating and Contemporary Art.


 “(...) in a very literal sense, Kantian university is a fictional institution. Reason can only be institutionalized as far as institution itself can remain a fiction, if it can only work ‘as if’ it was not an institution. When the institution becomes real, reason turns away.” [Bill Readings, The University In Ruins, Harvard, p. 68]

The project proposes the building of a collaborative platform for inter-disciplinary thinking throughout 5 “school” years, thus operating, both virtually and physically, between two European “extremes”: Portugal and Finland. Fluid and nomadic work groups will meet in temporary spaces driven by one major goal: to elaborate a hybrid model for artistic learning based on “non-artistic” methodologies, or how can one reach Art without being through art? A self-referential academy that offers one program only — the “academic studies” program —, structured in a rhyzomatic and taxonomical dialogue between all Arts and all Sciences, within a discursive system that is non-hierarchical and post-capitalist. For that purpose, new educational paradigms will be tested, new modes of subjectivation and share of knowledge will be experimented, new ethical (therefore, aesthetic) models for the relation “master/apprentice” will be foreseen. Ultimately, some of the premises that originated the mission behind Western university will be recycled, those same premises that (post-) modernity, quantitatively entrepeneur and business-oriented (education as a product, student as a client), has been extinguishing for the last two decades.

After the proto-laboratory that took place in Bucharest (Romania) in July 2015, in a partnership with E-motional | rethinking dance, the Year One (2016/17) was officially launched in October at Aalto University’s School of Art, Design and Architecture (Helsinki, Finland), in a symbiotic dialogue with the program Visual Cultures, Curating and Contemporary Art. The sub-program “The Academy as Performance”, that intiated the Year Two (2017/18) at Porta33 (Funchal, Portugal) in November 2017, continues this month in Finland, traveling to Porto (mala voadora) in May, within then frame of “Recurso”, an initiative of Estrutura.


MORE INFORMATION: