18 de Novembro de 2016, 18:00 Art House [sala 331], School of Arts, Design and Architecture, Aalto University Otaniemi Campus, Espoo, Finlândia
TERCEIRA VIA™ | KOLMAS TIE™ The art of bowing to East without mooning the West Uma conferência-performance de Riku Nuutti Koistinen [aka Rogério Nuno Costa]
Um euro-ensaio metafísico e disruptivo sobre o devir do Humano, a partir de uma alegoria pós-apocalíptica e demissionária sobre a Neutralidade enquanto missão ética e estética. Para tal, ficcionaliza-se um partido político, um guru espiritual e uma ideia mais ou menos espetacular de comício para se falar de uma Nação-Conceito, onde o ‘Fim’ ascende à categoria de ‘Terra’: Fim-Lândia. Fazer parte de um País, de uma cultura, de uma língua, de um povo, é também, e por isso, um ato de tradução, e é nesse gesto de permanente codificação/descodificação, legendagem, catalogação e revelação de sentidos que se baseia este texto-performance. Como se a fuga possível para o cansaço pós-moderno de uma Europa em processo eruptivo/implosivo fosse a criação de uma Novilíngua. TERCEIRA VIA™ corresponde assim à minha tentativa de transformar o fascínio por um País num programa filosófico, suprimindo o Real histórico em favor de uma elasticidade espácio-temporal que derruba todas as duplicidades: nem mais, nem menos, nem mais ou menos. Igual.
Concepção, Texto, Interpretação: Rogério Nuno Costa Desenho de Luz: Diogo Mendes Styling: Jordann Santos Webstreaming: Daniel Pinheiro Artwork & Vídeo Promocional: Diogo Mendes Fotografia Promocional: Cátia Pinheiro & António MV Participação Especial: Kirsi Poutanen Voz Off: Ágata Pinho Tradução: Mika Christian Tissari Elocução: Sade Risku Documentação Fotográfica: André Miguel, Pedro Costa & Daniela Silva
Produção: Ballet Contemporâneo do Norte (Artista Associado) | Co-produção: Circular Associação Cultural, Curtas Metragens CRL, Solar Galeria de Arte Cinemática, com o apoio da Fundação Calouste Gulbenkian | Apoio a residências: Núcleo de Experimentação Coreográfica (Porto), EIRA (Lisboa) | Acolhimentos: Clube Ferroviário/SillySeason, Galeria ZDB/Rabbit Hole, Teatro Académico Gil Vicente/Colectivo 84 (Festival END), Mala Voadora, Centro para os Estudos da Arte e Arquitectura (Guimarães), ZonaD dancelabs/Gabriela Tudor Foundation (Bucareste), Rua das Gaivotas6/Teatro Praga, Teatro Construção, Armazém 22, Teatro Sá da Bandeira (Santarém), desMOSTRA/Mosteiro S. Bento da Vitória, Aalto University/School of Arts, Design and Architecture (Helsínquia). Performance falada em Português, Finlandês e Novilíngua. Criada originalmente para o programa “Cuidados Intensivos”, com curadoria de Joclécio Azevedo, para o Circular – Festival de Artes Performativas de Vila do Conde (2013).
MAIS INFORMAÇÃO: https://rogerionunocosta.wordpress.com/terceiravia/
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
18th November 2016, 18:00 Art House [room 331], School of Arts, Design and Architecture, Aalto University Otaniemi Campus, Espoo, Finland
THIRD WAY™ | KOLMAS TIE™ The art of bowing to East without mooning the West A lecture-performance by Riku Nuutti Koistinen [aka Rogério Nuno Costa] Written and performed by Rogério Nuno Costa, THIRD WAY™ aims to establish a political party that is trans-universal, post-dogmatic and “Finlandized”: the art of neutrality turned into a spiritual dogma. Or a man falling in love by a country (Finland) for aesthetic reasons only. Despite the title, the performance has nothing to do with a “centrist” political point of view, as it was addressed by Anthony Giddens in its well-known essay The Third Way: The Renewal of Social Democracy; it is rather a philosophical statement, an anti-artistic call-to-order, a fictitious arithmetic equation, and a positivist standpoint towards Finland’s political history and its infamous “neutrality” (the project’s subtitle being the humorous description of the term “Finlandization” made by Finnish cartoonist Kari Suomalainen). THIRD WAY™ transforms something very personal and almost irrational into a discursive process of identification and “culturalization”, leading to an aestheticization of the will to be part of, as if it was possible to turn Finland into a concept, or rather an operation — a lens through which we can perceive, in a particular yet utopian way, the world we live in. During 60 minutes, Rogério Nuno Costa [under his Finnish alias Riku Nuutti Koistinen] speaks to an audience of “Mediterranean doomed human beings”, proposing a conceptual loophole through which they can escape the end of times, traveling to a brand new Nordic world where the End (“Fim”, in Portuguese) is lifted to the category of Land (“Lândia”, in Portuguese) — Fim-Lândia being the “End Land”, the ultimate place to be, the nation where the castaways will be accepted under the scope of an “aesthetic asylum”.
Installation/Performance/Text: Rogério Nuno Costa Light Design: Diogo Mendes Styling: Jordann Santos Webstreaming: Daniel Pinheiro Artwork & Promotional Video: Diogo Mendes Morphing Picture: António MV & Cátia Pinheiro Special Participation: Kirsi Poutanen Voice Off: Ágata Pinho Translation: Mika Christian Tissari Finnish Vocalization: Sade Risku Photographic Documentation: André Miguel, Pedro Costa & Daniela Silva
Production: Ballet Contemporâneo do Norte (Associated Artist) | Support to the artist-in-residence (Porto): Núcleo de Experimentação Coreográfica | Support to the artist-in-residence (Lisbon): EIRA | Co-production: Circular Associação Cultural, Curtas Metragens CRL, Solar Galeria de Arte Cinemática, with financial support from Fundação Calouste Gulbenkian | Tour: Clube Ferroviário/ Silly Season (Lisbon), Galeria ZDB/Rabbit Hole (Lisbon), Teatro Académico Gil Vicente/Festival END (Coimbra), Mala Voadora (Porto), CAAA (Guimarães), Rua das Gaivotas 6/Teatro Praga (Lisbon), Festival Teatro Construção (Joane), Armazém 22 (Vila Nova de Gaia), Teatro Sá da Bandeira (Santarém), desMOSTRA /Mosteiro São Bento da Vitória, Teatro Nacional São João (Porto), Aalto University/School of Arts, Design and Architecture (Helsinki).
Performance spoken in Português, Finnish and Novilingua. Originally created for the program “Intensive Care”, curated by Joclécio Azevedo within the frame of Circular – Performing Arts Festival (Vila do Conde, 2013).
MORE INFORMATION: https://rogerionunocosta.wordpress.com/terceiravia/
|
|